söndag, maj 28, 2006

Det nya medialandskapet

Alla vet att trender kommer och går. Varför DN inte har någon anledning att bry sig om bloggarna beror på att det är en tveksam och oseriös tonårsverksamhet. Podcasting och gratistidningar är andra exempel på trams. Sysslar man med sånt urholkar man varumärkets kärnvärden. Hur kan man vara säker på att det är oviktigt? Ja, det är ju bara att leta igenom DN för att få svaret. Står det om bloggar i DN? Svaret är enkelt. Det som inte står i DN är inte viktigt. Det vet var och en. "Det planlösa surfandet tror jag är en modefluga" sa vår kommunikationsminister på 90-talet. Hon syftade trots uttolkarnas missförstånd på den typen av surfande som man idag kallar att "slö-surfa". Dvs när man hänger lite på nätet mest för att fördriva tiden och hamnar på platser man inte tänkte från början. Kommunikationsminsitern förutspådde alltså ett mycket medvetet och nytto-orinterat surfande i de breda massorna. Historien gav henne rätt. På samma sätt kommer DN få rätt när de förutspådde att de inte själva behöver en blogg, utan lämnar över till att andra att blogga om dem. Det är starkt. Det är framsynt.

2 kommentarer:

Redaktörn sa...

Hej!
Bloggbloggen ser lovande ut - och illustrationerna är kanon.
Jag kommer tillbaka.

bloggaren sa...

Tack så mycket! Extra roligt att du gillar bloggen, då jag gillar det du gör. Välkommen tillbaka!