fredag, augusti 18, 2006

Lars lista

Folkpartiets förslag på en lista över litteratur man måste läst för att kalla sig svensk har mötts av skepsis bland vissa. Lars Leijonborg tar nu listan i försvar. "Vi har alla kulturella koder och referenser. De som föddes på 70-talet vet alla vad Så funkar det av Joe Kaufman är för bok. De som föddes på 80-talet har speciella minnen till Bumbibjörnarna. De som kallade sig indie på 90-talet har en plats i hjärtat för Hannas deli. Nu har vi skapat en slags kulturell checklista för vad vi kallar för en Janne-banan. Det är en hetrosexuell man, född på 40-talet, med grått hår som aldrig testat nätdejting. På så viset skapar vi en norm... en slags ribba för vad som är svenskt. En minstanivå som motverkar kulturell förflackning. För att uppfostra människor som inte är födda på 40-talet har jag också tänkt att TV ska börja sända bröderna Cartwright och Hylands hörna. Dessutom ska unga i Sverige bara få tillgång till internet om de först levt tre år med radio och sedan tre år med svartvit TV. Då blir de... perfekta. Det var så jag blev perfekt. Tänk! En normativ svenskhet signerad mig. Undrar någon över hur man ska vara är det bara att kolla hur jag är. Jag blir ett slags levande facit. Den svenska kulturens kronjuvel. Då kan alla idioter som säger att min röst låter som jag sitter och skiter fara åt skogen. I Folkpartiets Sverige är det så här man ska låta, andra låter konstigt... speciellt de som kallar mig Herr Skitnödig... de låter som Grobianer tycker jag."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Moahaha!!! Tack vännen! Nu kanske jag kan somna om igen!!

bloggaren sa...

Lars needs to go... och det kommer han så snart FP har val av partiledare.